Dat is na de vraag over range en laadsnelheid zo'n beetje de meest gevoerde discussie in de showroom. Dit is mijn mening:
Allereerst: er zijn nauwelijks motoren meer met een gewone Mode 1 lader. Daarmee kan je traag laden aan het stopcontact. De meeste elektrische motoren (bijvoorbeeld van ZERO Motorcycles) hebben een AC lader van Mode 2 of 3 aan boord. Dat is dus al een snellader van max. 12,6 kW waarmee je de motor in 1 uur tot 95% kan opladen. Een DC lader, ook wel supercharger genoemd, laadt met gelijkstroom en daarmee kan je de motor in een half uur opladen. Zoveel scheelt dat dus niet.
Een DC lader weegt al gauw 20 kilo en dat maakt een motor onnodig zwaar. Rechtuit merk je daar niet veel van, maar in de bocht is zelfs het meest fantastische rijwielgedeelte niet tegen de natuurwetten opgewassen, met hinderlijk onderstuur als gevolg.
Gemiddeld staat een motor 90% van de tijd stil, dus is er tijd genoeg om met een AC lader op te laden zou je zeggen. Op vakantie is dat anders, maar DC laders staan alleen langs snelwegen (zeker in het buitenland), en motorrijders proberen die wegen juist zo veel mogelijk te vermijden. En dan sta je met je motor met DC lader alsnog (met slechts 3 kW) aan een AC lader te laden. Dan hebben we nog de prijs: een motor met DC lader is gemiddeld zo'n € 2000,- duurder.
Mijn advies: koop een ZERO met de standaard lader aan boord. Die is in 95% van de gevallen meer dan snel genoeg. En wil je tóch sneller laden, bijvoorbeeld als je op vakantie zo'n 600 kilometer op een dag wil afleggen, ga dan voor de rapid-charger optie. Die toevallig nu in de aanbieding is op de Zero SR / DSR:
Aanbieding: Rapid charger + performance upgrade pakket* van € 4500,- voor slechts € 350,-.
* 6 kW charge tank inclusief inbouw, dus van 3,3 naar 9,3 kW laden
Van 170 Nm naar 185 Nm koppel
Topsnelheid van 150 naar 165 km/u
Standaard ABS naar bochten ABS en premium traction control
Aanbieding is geldig tot 31 december 2024
Comments