Search

Praktijkervaringen met een ZERO SR/S Premium met gratis Charge Tank

De eerste vraag die men stelt als het over de motor gaat, is “hoe ver kom je nou op een accu?” Die vraag beantwoord ik vaak met een wedervraag: “hoe ver rij je meestal op 1 dag?” En dan zie je ze nadenken: de meeste motorritjes zijn een rondje om de kerk, over de vertrouwde dijkweggetjes, door het bos of men laat zich verassen door de kronkelroutes van de TomTom Rider. Meestal tussen de 150 en 250 kilometer. Nou, dat is dus geen probleem met een ZERO. Je hoeft geen een keer bij te laden, en bij thuiskomst houd je dan nog ruim over.


“En vakanties dan?” Is vaak de volgende vraag. Tja, dat hangt er van af wat je onder vakantie verstaat. Een hele dag Autobahn knallen heeft in ieder geval niet mijn voorkeur. Liever het grootste deel binnendoor, met af en toe een stukje snelweg. Als ik naar de Eifel of de Ardennen rijd heb ik meestal 1 tussenpauze met koffie en een broodje nodig om bij te laden. Tegenwoordig staan echt óveral laadpalen, en als de koffie + broodje op zijn kan ik weer door. Ga ik wat verder weg, bijvoorbeeld naar de Stelvio Pas in Italie, dan las ik 2 koffiepauzes en 1 lunchpauze van ieder een uur in. Net als met een benzinemotor. En dan red ik die 1000 kilometer met gemak.


Maar dat laden duurt toch heel lang?” Nee hoor, als je accu helemaal leeg is, laad ik hem bij een gewone laadpaal in een dik uur weer helemaal vol. Maar meestal rijd ik de accu niet helemaal leeg, en kan ik met een half uurtje snelladen weer verder. Thuis laad ik hem supersnel (en gratis!) op aan mijn Tesla laadpaal, en als ik eens op een (vakantie-)adres met alleen een gewoon stopcontact kom, dan duurt het inderdaad zo’n 4 uur.


“Maar ze zijn toch heel duur?” Ik heb mijn SR/S op de zaak gekocht. Hij kost € 24.140,-. Inderdaad veel geld. Maar ik krijg direct zo’n 4200 euro BTW terug. En het eerste jaar maak ik gebruik van de MIA, de KIA en schrijf ik een vijfde deel af. Hoppa, weer ruim 5000 euro belastinggeld bespaard. Na 5 jaar heb ik met alle belastingvoordelen ruim € 16.000,- bespaard! Zo kost de motor mij iets meer dan € 8000,-. Zelfs mijn helm, kleding en accessoires kan ik afschrijven op de zaak. Ook betaal ik voor mijn elektrische motor geen wegenbelasting, opladen kost € 3,- voor een volle accu, en in mijn geval zelfs helemaal niets omdat ik zonnepanelen op mijn dak heb. De carbon riem gaat 40.000 kilometer mee en ik slijt nauwelijks remblokken door de regeneratie. Ik heb alleen een keertje mijn achterband en de remvloeistof vervangen. Hoeveel was jij ook alweer kwijt aan benzine, wegenbelasting, olie, filters, bougies, ketting, tandwielen, remblokken, kleppen stellen etcetera?


“En die accu dan? Hoe lang gaat die mee?” De standaard 14,4 kWh accu van de SR/S heeft na 300.000 kilometer nog 80% van zijn capaciteit over. Bovendien hebben de state-of-the-art ZERO lithium-ion accu’s de grootste energiedichtheid van alle EV’s ter wereld. Het is niet voor niets dat ZERO haar accutechniek beschikbaar stelt aan bijvoorbeeld Daimler (Mercedes-Benz) en Polaris.


“Ja maar… ik mis beleving! En geluid!” Hier, ga maar eens rijden. Iedereen, echt niemand uitgezonderd, stapt met een grote grijns weer af. Wát een power! En het gaat allemaal zo soepel! Je hoort inderdaad geen uitlaatgeluid, alleen een licht, futuristisch gezoem. En je hoort gewoon de vogels fluiten en de mensen praten op de terrassen. Ja, zelfs fietsers en voetgangers kijken je niet meer boos aan als je voorbij rijdt. En wat ik zelf zo leuk vind: je hebt óveral aanspraak. Op het terras, bij de snellader, op de pont: iedereen is nieuwsgierig naar die futuristische motor.


“Zijn er dan geen nadelen?” Tja, ik vond de standaard kleuren van ZERO niet zo mooi. Maar tegenwoordig kan je overal terecht om de kleurdelen voor een prikkie te laten spuiten of wrappen. Helemaal naar je eigen smaak of ontwerp.


Heb ik je interesse gewekt? Bel, mail of app mij maar voor een afspraak, en laat je overtuigen met een proefrit. 030-294515 of 06-24240590 of m.stroop@silverline.nl




12 views0 comments